۰۹:۱۶ ۱۴۰۳/۰۸/۰۵
نگاهی کوتاه به موضوعات اقتصادی روزنامه‌ها (۵ آبان ۱۴۰۳)؛

از خبرهای خوب بریکس تا یارانه خودروسازان داخل

دکه اقتصاد همچون روزهای گذشته به بررسی گزارش‌های اقتصادی روز رسانه‌های مکتوب پرداخته است.
از خبرهای خوب بریکس تا یارانه خودروسازان داخل
کد خبر:۶۱۱۱

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامه‌های مهم کشور در گزارش‌های اقتصادی امروز خود، به موضوعات مختلفی اعم از اوج‌گیری تورم خدمات در آغاز پاییز، بازارسازی مافیای خودرو، وضعیت سپرده‌های بانکی و عضویت ایران در بریکس پرداخته‌اند.

 

روزنامه اعتماد در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «اوج‌گیری تورم خدمات در آغاز پاییز» به گزارش اخیر مرکز آمار ایران اشاره کرده و نوشته است: «گزارش مرکز آمار ایران در مهرماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که تورم ماهانه مجددا به بالای ۲ درصد یعنی به ۲.۷ درصد رسیده است، در حالی که در شهریور کمتر از ۲ درصد بود. تورم نقطه به نقطه به ۳۱.۶ درصد رسید، ولی نرخ تورم سالانه به ۳۳.۶ درصد کاهش یافت. تحلیل‌ها نشان می‌دهد که تورم بخش خدمات به دلیل افزایش اجاره‌بها، نسبت به تورم کالاها بسیار بالاتر است (۴۰.۳ درصد در مقابل ۲۴.۴ درصد).»

 

«بازارسازی مافیای خودرو» عنوان گزارش امروز روزنامه وطن امروز بود. این روزنامه درباره دلایل ارزان نشدن خودرو با وجود رکود صحبت کرده و بیان دارد: «هفته گذشته، ثبت‌نام برای ۲۵ مدل خودرو وارداتی آغاز شد اما باوجود وعده‌ها برای تعدیل قیمت‌ها در بازار، هنوز بعد از عرضه ۳۰ هزار خودرو، تغییراتی رخ نداده است. در حال حاضر، قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار نجومی است؛ به عنوان مثال، قیمت یک بنز مدل ۲۰۱۳ به ۲۴ تا ۲۷ میلیارد تومان می‌رسد، در حالی که همان مدل در دبی حدود ۱۲ میلیارد تومان است. این قیمت‌ها در مقایسه با سایر کشورها از جمله چین و پاکستان نیز بسیار بالا است. بازار خودرو در ایران تحت‌ تاثیر مافیا و کمبود عرضه قرار دارد، به طوری که ۱۰۰ هزار خودرو کمتر از نیاز مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود. سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری و یارانه‌ای نیز بر قیمت‌ها تاثیر گذاشته و برخی خودروسازان از این یارانه‌ها بهره‌مند می‌شوند، در حالی که کیفیت محصولات آنها پایین است.»

 

روزنامه فرهیختگان نیز در گزارش اقتصادی امروز خود تحت عنوان «بانک‌ها چطور خودکشی می‌کنند؟» نوشت: «در بهمن سال گذشته، بانک مرکزی اطلاعیه‌ای منتشر کرد و از انتشار ۲۰۰ همت گواهی سپرده خاص با نرخ سود ۳۰ درصدی خبر داد. هدف اولیه این اقدام، کاهش نقدینگی سیال و تامین سرمایه در گردش برای طرح‌های با بازدهی بالا بود. با این حال، کارشناسان هشدار دادند که احتمال دارد برخی بانک‌ها سپرده‌های قبلی با نرخ ۲۲ درصد را به نرخ ۳۰ درصد تبدیل کنند، به طوری که بررسی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای که قبلا سپرده‌های خود را با نرخ ۲۰ تا ۲۳ درصد سپرده‌گذاری کرده بودند، اکنون مبلغ سپرده‌های خود را به نرخ ۳۰ درصد تغییر داده‌اند.»

 

«جنوب علیه شمال در بریکس» عنوان گزارش اقتصادی روزنامه جوان بود. این گزارش به عضویت ایران در بریکس اشاره کرده و نوشته است: «در دوم شهریور سال گذشته، رئیس ‌جمهور آفریقای ‌جنوبی در گردهمایی سران گروه بریکس اعلام کرد که جمهوری اسلامی ایران به این گروه ملحق شده است. این عضویت به عنوان یک موفقیت استراتژیک برای سیاست خارجی ایران و تلاشی برای تقویت روابط سیاسی و تجاری با کشورهای همسایه و شرق تلقی شد. دولت ایران به عضویت در بریکس به عنوان یک گام موثر در مقابل یکجانبه‌گرایی کشورهای غربی و تحریم‌ها می‌نگرد.»

ارسال نظرات